söndag 31 juli 2011

Ge mig respekt!

När jag var ett barn fick jag höra orden "du får den respekt du förtjänar", detta är i grunden en omskrivning av den gyllene regeln, något som fascinerade mig som barn för den var på något vis mera greppbar, och i motsats till det mesta man hör under sin tidiga barndom var det något man kan utgå ifrån hela livet.

Min erfarenhet i livet så här långt har varit att detta är ett bra sätt att se på världen, för bortsett från några idioter (dom finns ju inom alla områden) så ger folk varandra den respekt de förtjänar, det är ju på sätt och vis grunden för mänskligt umgänge, den som inte lyder regeln har rimligtvis inga eller väldigt få vänner.

Det här är en sådant bra synsätt att applicera på människor att jag brukar göra det på allt mänskligt, företag, organisationer mm. Det gör ju dom flesta, det är inte bara av skatteskäl som företag involverar sig i välgörenhet.

Med denna enkla men omfattande mening i åtanke så har det alltid förundrat mig över alla religioner, här i väst främst kristendomen och islam som alltid tycks klaga över att de inte får tillräckligt med respekt, men kanske borde dom istället för att ägna all den tid och de pengar som de lägger på att kräva mera respekt på att förtjäna mera respekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar