onsdag 27 juli 2011

Så låter vi Breivik vinna

Attentaten i Oslo kan vi nog alla komma överrens på var en attack mot demokratin, oavsett om du stödjer det, är emot det eller helt enkelt inte bryr dig så är den saken klar. Efter dådet har en uppsjö av krav på mera politisk korrekthet eller fler tabun i debatten kommit upp. Dessa må vara likt alla samhällsfrågor, intressant att diskutera, men vi får inte glömma att varje argument för mer självcensur eller mer stigmatisering av personer och partier med "fel" åsikter så slår vi ett slag för denna Breivik. Kanske inte på det sätt han hade tänkt, men vi låter hans aktioner få oss att ropa efter mindre demokrati, mindre fri debatt, mindre frihet.

Det känns dumt att behöva säga men av vårt konstiga debattklimat i sverige antar jag att det är obligatoriskt att säga, jag avskyr det han har gjort och är varken rasist eller främlingsfientlig. Med det så löjligt uppenbara sagt... så måste man genom grundläggande logik komma fram till att om man som många debattörer kommer fram till att den fria debatten i samhället har fått honom att hata och därför göra detta dåd är svaret att begränsa den fria debatten och därigenom det fria och demokratiska samhället.

Jag är om jag får säga själv, väldigt fördomsfri och fördömer inte att många debattörer skriker efter inskränkningar i demokratin pga av terrordådet och indirekt uppnår terroristens mål, det behöver inte vara fel i sig, det är en intressant fråga att diskutera, anledningen till att jag skriver detta är dock det att jag tror att många debattörer inte har tänkt så långt och tänker man inte längre än näsan räcker så är det svårt att föra en debatt om sådana viktiga frågor. Inte för att en sådan debatt skulle få föras om nej sidan vinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar